Welke # kan je het beste gebruiken?

Waarom gebruiken we #?

# worden ingezet als zoekwoorden.

Hierdoor ben je beter zichtbaar en kun je beter gevonden worden.

Op Instagram kun je 30# gebruiken, gebruik deze ook allemaal.

Zonde als je kansen laat liggen om gevonden te worden.

Daarnaast kun je ook # volgen. Dus als jij een bepaalde # gebruikt, welke gevolgd wordt door een nieuwe volger van jou, heb je dus meer bereik gecreëerd.

Types #:

Community #

Deze hashtags verbindt mensen in een bepaalde categorie, zoals #fotografie.
Dit is niet merk gebonden. Maar als het bv #nikonfotografie is weer wel.

Merk #

Deze is dus uniek en kan je zelf starten, bv #laviniarip. Of de naam van je product, gebruik deze altijd.

Campagne #

Dus heb je bv bij een event zo kun je #naamevent gebruiken. Deze # wordt dan ook vaak bekend gemaakt tijdens het event, zodat mensen die content plaatsen tijdens het event, deze # kunnen gebruiken. Deze heeft dus een kortere duur.
Maar naast events, kun je ook een campagne (marketing campagne)bundelen door deze #.

Welke # kun je het beste gebruiken?

Een veel gemaakte fout is dat mensen de “koning #” kiezen.
Dus bv #eten of #katten of #natuur. Dit zijn enorm grote #, waardoor jouw bericht waarschijnlijk niet goed wordt gezien.

Dus hoe specifieker je # hoe eerder je bericht opvalt.

Als je op Instagram gaat zoeken naar #, kun je dat als volgt doen.

Ga naar zoeken en type dan je # in, ga vervolgens naar “alle resultaten weergeven” en tik dan het tabje “tags” aan. Je ziet dan het aantal berichten eronder staan. Dit is erg belangrijk om te weten voor het kiezen van je #. Hoe groter het aantal berichten hoe kleiner de kans dat jouw bericht gezien wordt.

Ik gebruik deze even als voorbeeld:
#ondernemer
455.000

Maar eronder staan ook alternatieven/suggesties, zoals #ondernemerstips, deze heeft zelfs 69,4.000 berichten.
En het kan nog groter 😉

#ondernemers heeft 185.000 berichten, wat dus beter zijn voor mij dan #ondernemer met 455.000.

Probeer als je start en nog geen 10.000 volgers hebt zo veel mogelijk # te kiezen die onder de 100.000 berichten zit.
Dit is een houvast, maar het moraal van het verhaal is: hoe specifieker hoe beter.

Inspiratie nodig?
Ga eens gluren bij de buren.
Kijk eens bij je concurrenten. Welke # gebruiken zij?

Maak # setjes en ga deze testen.

Je kan in je statistieken per bericht terugzien hoeveel bereik je haalt uit je #.

Ga naar je bericht op Instagram en ga naar “statistieken bekijken”, scrol naar benden en er staat: “Via hashtags”. Zo kun je altijd zien hoe je # het doen.

En dus testen. In het begin moet je veel uitproberen en kijken welke set # het het beste doet.

Bij Preppr kun je een standaard tekst vakje maken en kun je de # dus makkelijk in je bericht zetten, zodat je deze niet elke keer opnieuw hoeft in te typen.

Als je Studio voor Makers gebruikt, zou ik adviseren om een word doc te maken zodat je de # kan kopiëren en plakken.

Ik heb mijn # ook altijd in mijn notities in mijn telefoon staan, dus als ik iets post hoef ik alleen maar te knippen en te plakken.

Waar plaats je #?
Overal en altijd!

Je kan de # plaatsen onderin van je bericht.

Of je kan deze plaatsen in de 1e comment, bij sommige inplanningstools kan je dit inzetten. Zoals bij Preppr, mijn favoriet.

# zichtbaar en onzichtbaar maken in je story’s, bekijk hier mijn tutorial.

Maar gebruik je # ook in je bio.
Je kan bv in je bio zetten #onlinemarketingspecialist.