Autenticiteit.
Zorg dat jouw gratis weggever uniek is, door echt een stukje van JOU te laten zien…
Jij bent de reden dat jouw ideale klant zich aangetrokken voelt door jou.
Mensen kopen van mensen!
In een gratis weggever willen mensen namelijk ook kennis maken met jou en niet alleen met jouw kennis.
Zorg er dan ook voor dat er foto’s van jou in je E-book staan en ook foto’s waarbij jij echt in de camera kijkt en dus de mensen aankijkt, zoals je ook doet als je in gesprek bent met iemand.
Wat je uitstraalt en de energie van je foto’s zegt vaak meer dan duizend woorden.
Zorg dat het meteen een stuk pijn van je ideale klant op lost.
Richt je vooral op het wat en niet op het hoe!
Vertel wat jouw ideale klant zou moeten doen om zijn/haar probleem op te lossen.
Maar vertel nog niet hoe jouw klant dat dan precies moet doen.
Dat laat je pas zien in je betaalde aanbod.
Je haalt dus niet meteen de angel uit de pijn van je ideale klant, maar je geeft ze wel iets om de wond te verzachtten.
Hierdoor voelen ze nog de pijn, maar hebben ze wel vertrouwen in jou, doordat jij de wond al hebt verzacht.
OVERdeliver.
Zorg ervoor dat mensen na aanschaf van jouw E-book denken: “WAUW, als zij gratis deze waarde en kennis deelt, wat kan dat dan niet voor mij betekenen, als ik een betaald programma bij haar koop? Fantastisch!”
But don’t overdo it!
Je wil helpen, maar niet alles oplossen, want dan komen er geen aankopen…
Zorg dat er altijd een CTA (Call To Action) in je E-book zit.
De lezer van je E-book heeft een pijn, laat haar nu niet in de steek en reik je hand aan, door middel van je Entry aanbod.
Zorg ervoor dat de opmaak van je E-book is opgemaakt in jouw huisstijl en dat deze er professioneel uitziet.
Tip: Gebruik deze online tool voor de opmaak van je E-book --> www.canva.com
Onderaan deze pagina vind je ook de BONUSMODULE van dit traject:
Hoe maak ik een E-book in Canva?
Zodat jouw inhoud van het scherm afspat.
Vermeld ook altijd jouw gegevens, zoals je logo, je website, je social kanalen en link eventueel meteen door naar een URL, als je bijvoorbeeld een bruggetje maakt naar een blog online.
Maak van je E-book een MUST HAVE!
Dus geen ‘nice to have’ maar een ‘need to have’ E-book.
Een ‘nice to have E-book’ converteert niet, die gaat je wellicht helpen aan meer leads, maar niet aan meer sales. En wat zijn die leads dan waard?
Bij een ‘need to have E-book’ zorg je dat je meteen de aandacht trekt van je ideale klant en ze wakker schudt:
“Oh men, ik heb dit E-book echt nodig in mijn leven, want dít E- book gaat mijn bedrijf helpen om te groeien.”
De titel van je E-book.
Om meteen door te pakken op je MUST HAVE, de titel moet echt een stopper zijn voor mensen. Als ze de titel van jouw E-book zien, kunnen ze niet anders dan het downloaden, want ze willen wat jij zegt in je titel.
What’s in it for me?
Dat denkt jouw ideale klant.
Denk hierbij weer aan de XYZ formule:
Ik help X (jouw ideale klant) naar Y (resultaat) door Z (aanbod).
Mensen kopen resultaat, ook al is het een gratis product, toch moet jij ze overtuigen om het te downloaden.
Dus de titel van mijn E-book is:
“In 6 stappen naar meer omzet en vrijheid door een eenvoudige winstgevende funnel.”
You only have one chance to make a first impression.
Jouw E-book is het eerste contactmoment wat jouw potentiële klant heeft met jou, dus IMPRESS THEM!
Begin with the end in mind!
Zorg dat jij vanaf stap 1 meteen weet waar jij de lead naar toe wil leiden.
Jouw klantreis, zie module ‘productaanbod’.