Mail 1: De aflever mail.
Deze mail krijgt de klant meteen (binnen 5 minuten) na het aanvragen van jouw gratis weggever.
In deze mail bedank je de lezer voor het downloaden van je gratis weggever, heet je hem/haar welkom en geef je de gratis weggever. Dit doe je door een downloadknop te maken naar de gratis weggever.
Wat je boven in de mail meteen doet, is de pijnpunten van jouw ideale klant nogmaals goed benoemen en er dieper op in gaan.
Tevens geef je de klant een extra reminder van je aanbod die je op de bedanktpagina hebt geplaatst. (meer hierover in module 5)
Deze mail kun je na 4 uur sturen, tot maximaal een dag later.
Pak de antwoorden erbij die je hebt opgeschreven in module 1:
‘jij weet wat jouw uniek maakt’.
Before/ after van een klant of van jezelf.
Zorg dat de klant zichzelf herkent.
En denk eraan, spreek tegen je ideale klant.
Zorg ook dat je door het onderwerp van de mail de nieuwsgierigheid van je lezer opwekt, zodat ze je mail ook daadwerkelijk gaan lezen.
Wat ook altijd slim is om toe te voegen:
“En wie ben jij...ik ben oprecht benieuwd naar jouw verhaal".
TIP: Video toevoegen, want Video is en blijft KING!
Wel altijd met ondertiteling, want mensen zijn niet altijd in de gelegenheid om te luisteren naar een video.
Daarnaast is dit puur en alleen een voorstel mail, dus je hoeft hier geen aanbod te doen.
Mail 3 tm 7: Dit zijn allemaal waardemails
Na mail 2 stuur je om de 2 dagen een mail met waarde.
Deel tips, waarde, kennis, jouw ervaring: hoe jij begon, wat het keerpunt was en hoe het nu gaat.
Zorg dat jij het vertrouwen tussen jou en je ideale klant verder opbouwt.
In elke mail mag een CTA (call to action) zitten, dat kan een CTA zijn naar:
Als je een CTA naar bijvoorbeeld een masterclass maakt, zorg er dan voor dat je het resultaat verkoopt en niet de inhoud.
Veel ondernemers dreunen hier de inhoud van het de masterclass op, maar dat boeit jouw lead niet.
Wat hem/haar wel boeit, is het resultaat wat zij gaan behalen na het doen van jouw traject.
En denk er altijd aan: spreek tegen je ideale klant.
Nogmaals de tip: Video toevoegen in elke mail.
Mail 8: Hier doe je jouw aanbod
Maak een goede sales mail en doe je aanbod.
En doe je aanbod vanuit je hart, vanuit je passie, om de ander te helpen niet om te verkopen. Mensen voelen dit tijdens het lezen van je email.
Hierbij een aantal extra tips voor de inhoud van deze mail:
Wees concreet:
“Enige tijd geleden heb jij mijn ‘naam gratis weggever’ aangevraagd en ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. Is het je al gelukt om er echt mee aan de slag te gaan?”
En daarna pak je door met je aanbod.
Maak je aanbod urgent. Wat je kan doen is een aanbieding doen welke slechts 24 of 48 uur geldig.
Gebruik in deze mail minimaal 1 review delen van een tevreden klant.
En zet dan heel specifiek in de mail:
Klant X heeft dankzij ‘aanbod’ Y resultaat bereikt.
Concreet de resultaten delen, want mensen kopen resultaten geen inhoud van je traject.
Zet nooit: Lees hier verder om alles over dit aanbod te bekijken, maar deel alles ín je mail. Mensen zijn lui en die ene klik naar bijvoorbeeld je salepsage kan al te veel zijn en dan ben je ze kwijt. Zet desnoods heel de tekst van je salespage in je mail, als je het je lezer maar zo makkelijk mogelijk maakt.
Geloof het of niet: deze tip wordt heel vaak vergeten door mijn kanten!
Maar maak een duidelijke CTA. Een knop in bv een groene kleur waarbij ze meteen in je winkelmandje komen of rechtstreeks een match call kunnen inplannen.
LET OP: mail 9 en 10 alleen versturen als men aanbod niet heeft gekocht.
Gebruik de als/anders optie in Mailblue.
Meer reviews van je aanbod delen en deel de meest gestelde vragen van je aanbod.
In deze mail ga je de lezer nog meer reviews delen van je klanten.
Bied je nogmaals een grote knop met je aanbod aan.
En de bekende FAQ kun je hier benoemen.
Bied de lezer ook aan om op een laagdrempelige manier een vraag te stellen.
Mail 10: Last call: Over X tijd vervalt het aanbod van mail 8
Het is belangrijk dat je aanbod ook diversen mailtjes omvat.
Mensen hebben vaak meerdere contact momenten nodig alvorens ze overgaan tot een aanbod en iedereen zal op een andere trigger reageren.
De een op de aanbieding van mail 8, de ander gaat pas overstag na mail 9 door het lezen van meerdere reviews.