Schrijf altijd voor je ideale klant!
Schrijf zoals je spreekt. Heel natuurlijk. Hierdoor voeg jij je eigen stem toe aan je teksten en zo kan jouw ideale klant jouw teksten altijd herkennen.
Geef voordat je gaat schrijven antwoord op deze 3 vragen in je werkplan:
Onderwerp: Waar gaat je tekst over?
Doel: Wat wil ik met mijn tekst bereiken?
Doelgroep: Voor wie schrijf ik deze tekst?
Dit geeft je focus en een houvast!
Tijdens het schrijven kun je eventueel gebruikmaken van deze plakwoorden, zodat je beter verbanden kan leggen tussen zinnen.
Functie | Woorden |
---|---|
Geven een reden | Immers, omdat, daarom, namelijk |
Legt een oorzaak uit | Daardoor, doordat, namelijk |
Sommen op | Ten eerste, ten tweede, vervolgens, hierna |
Tegenstelling | Echter, maar, enerzijds, anderzijds, toch |
Verklaring/uitleg | Omdat, want, hierdoor, aangezien |
Voorbeeld | Bijvoorbeeld, ter illustratie |
Vatten samen | Kortom, samenvattend, al met al |
Door koppen te gebruiken in je teksten, zorg je ervoor dat je de aandacht van je lezer vasthoudt. Koppen zijn snelle aandachtstrekkers.
Vaak lezen mensen eerst de koppen, alvorens ze besluiten om de hele tekst te lezen. Wellicht herken je dit, ik wel in ieder geval 😉
Maar wat maakt een kop een goede kop?
Ik probeer altijd bij het schrijven van mijn koppen, ervoor te zorgen dat de lezer de grote lijn van de tekst al te pakken heeft door alleen de koppen te lezen.
Er zijn verschillende soorten koppen, hierbij en rijtje met een voorbeeld:
Soort kop | Voorbeeld |
---|---|
Focus op de voordelen | Gratis coach call van 30 minuten bij aanmelding voor x datum. |
Laat zien welk probleem je oplost | Zo creëer jij meer omzet en vrijheid! |
Stel een vraag | Ook weten hoe jij jouw unieke positionering kan inzetten? |
Wees specifiek | In 6 stappen naar meer omzet en vrijheid door een eenvoudige winstgevende funnel. |
Daag uit | Het gaat bizar goed met online ondernemers. |
Schep verwarring | Dit mag jij niet meer doen! |
De intro van een tekst leidt de lezer in het bericht in., vat vaak het belangrijkste bondig samen en prikkelt tot verder lezen.
Een goede intro bestaat uit de antwoorden op:
Wie, wat, waar, waarom en eventueel nog wanneer en hoe.
Maar je kan ook een aantrekkelijke intro maken door: